Testovací polygon pro dynamické řízení dopravy
Základ testovacího polygonu pro autonomní mobilitu v Plzni je hotový. Zprovoznili jsme ho v červnu 2023 v lokalitě Bory – od křižovatky ulic Mánesova/Klatovská třída po tramvajovou zastávku Univerzita.
Na celkem sedmi místech jsme osadili křižovatky a ulice chytrými technologiemi, které dokáží monitorovat dopravu ve městě, řídit plynulost silničního provozu, upřednostnit vozidla složek IZS či tramvaje nebo zaznamenat na přechodu chodce a cyklisty. Moderní technologie přispívají k lepší průjezdnosti a dopravnímu odbavení lokality. Do budoucna se uvažuje o jejich rozšíření na zbytek území města Plzně a využití polygonu při testování autonomní tramvaje, na níž se v Plzni pracuje.
Při realizaci na Borech bylo nutné osadit příslušnými systémy křižovatky a vybavit jimi i vozidla. Chytré kamery s prvky umělé inteligence umožňující analýzu obrazu, dále strategické detektory ovládající například tramvajovou výhybku a takzvané RSU jednotky přijímající příslušné signály jsme instalovali na sedmi místech: na Klatovské třídě v křižovatkách s ulicemi Mánesova, Sukova, Dvořákova, Kaplířova a u výjezdu zdravotnické záchranné služby. Dále pak v Dobřanské ulici u výjezdu z hasičské stanice a na tramvajové smyčce v zastávce Univerzita.
Hlavní částí řešení byla implementace centrálního prvku. Jedná se o speciální systém, který funguje jako nadstavba nad dopravní ústřednou. V centrálním prvku se koncentrují všechna důležitá data, která se podle jasných pravidel dále distribuují do prvků na nižších úrovních C-ITS systému (RSU/OBU), popř. do nadřazených národních centrálních prvků C-ITS.
Komunikace C-ITS se všemi prvky C-ITS systému probíhá obousměrně. Systém zpracovává dopravní informace z připojených jednotek. Umožňuje manuální vkládání zpráv a informací a také komplexní dohled nad stavem systému.
Takzvané OBU jednotky, které dokáží vysílat signál do zařízení v křižovatkách a zajistit plynulý průjezd lokalitou, jsme umístili do pěti tramvají Plzeňských městských dopravních podniků, jednoho vozu zdravotnické záchranné služby a tří hasičských vozidel. Pro testování antikolizního systému jsme technologii Lidar nainstalovali kromě jednoho vozidla MHD i do vozu SITMP kvůli testování a správě polygonu.
Jaký je cíl projektu:
- Zvýšit možnost dynamického řízení dopravy ve městě.
- Zlepšit dopravní odbavení ve frekventovaných lokalitách na Borech.
- Vytvořit testovací polygon pro autonomní mobilitu, s budoucím využitím pro autonomní tramvaj.
Jaký je výsledek projektu:
- Zavedení moderních technologií pro plynulost a bezpečnost silničního provozu.
- Možnost dynamicky řídit silniční provoz v uvedené lokalitě.
- Rychlejší průjezdnost tramvají a vozů IZS díky prioritě na křižovatkách.
- Vznik aplikace pro simulaci a testování C-ITS služeb.
Projekt testovacího polygonu jsme realizovali od prosince 2022 do června 2023. Společně s námi (SITMP) se na jeho testovací i současné produkční fázi podílejí PMDP a Správa veřejného statku města Plzně. Realizace byla možná díky dotaci z prostředků Evropské unie, Národního plánu obnovy a zdrojům Ministerstva pro místní rozvoj ČR.
Projekt je detailněji popsán v článku z března letošního roku.
Další projekty